خب، دارم برای اخرین امتحان میخونم؛ دینی. و خب دیگه گفتن نداره که مثل همه ی درسای حفظی دیگه ازش بدم میاد. 
ولی یه تفاوتی داره، یه تفاوتی که باعث میشه بعضی موقع از بقیه درسا هم بیشتر بدم بیاد ازش. اونم اینه که بعضی چیزاشو فقط باید حفظ کنی ولی هیچ وقت نمیفهمی چرا؟ هیچکس برات توضیح نمیده که خب پشت این حرف چیه اصلا؟
مثلا دیه ی زن نصف مرده. من اصلا هیچ علاقه ای به این مکتب فمینیست و این چرتو پرتا ندارم. مکتبی که ادعا داره از برابری حقوق زن و مرد دفاع میکنه ولی در اصل خیلی مواقع حقوق زنا رو بیشتر از مردا نشون میده :|
بگذریم. در مورد همون دیه، من خیلی کنجکاو شدم که خب چرا این جوریه. رفتم و گشتم و فهمیدم که در زمان پیامبر هر مردی تعداد زیادی اعضای خانواده داشته و خب طبیعتا مسئولیت افراد زیادی به عهدش بوده. حالا اگه این مرد کشته میشد، چه در جنگ یا چه هر جوری دیگه، منبع اصلی درامد و کسی که به اون تعداد نفر زیاد روزی میرسونده از بین میرفته، در حالیکه اگر زنی فوت میشد، چندان تغییری توی یک خانواده به وجود نمی اومد. پس طبیعتا حکم این بوده که دیه مرد دو برابر زن باشه که کاملا هم درست بوده. ولی حالا چی؟ ایا هنوزم این صدق میکنه؟ حالا که تعداد اعضای خانواده معمولا از انگشتای یه دستم کمتره و توی جامعه ای هستیم که داره تعداد زنان شاغلش به مردا میرسه؟من هیچ تعصبی روی جواب این سوالا ندارم پس اگه کسی جواب بده اگه عقلانی باشه کاملا قبول میکنم.
یه مورد دیگه بحث دست دادن با محرم و نامحرمه. تا اونجایی که میدونم تو زمان پیامبر قوم عرب واقعا یه قوم خیلی داغونو کثیفی بوده که با کوچک ترین چیزی به گناه میفتاده. خب اون زمان پیامبر سعی کرد ارتباط مرد و زن غریبه رو به حداقل برسونه تا فسادو و بی بندو باری به حداقل برسه که نظرم کاملا هم درست بوده. اما الان چی؟ ایا هنوز درک و شعور انسان در همون حد عرب هزارو چهارصد سال پیشه؟ ایا اصلا اگه کسی با یه نامحرم دست بده بعدا میشینه با خودش فکر میکنه و به گناه میفته؟ 
اینو بگم که من خودم مسلمونم، من خودم هر وقت نامحرمی دست دراز کرده سمتم عذرخواهی کردم و گفتم که نمیتونم دست بدم چون معتقد بودم که خدا یه چیزی بیشتر از ما میدونه. ولی بعضی از احکام به نظرتون نباید با توجه به تغییر جوامع توسط کسایی که توش خبره هستند اصلاح بشه؟
بازم تکرار میکنم: من هیچ جوابی برای این پرسشا ندارم همونجوری که چندین سال نداشتم. پس اگه میدونید جواب هر کدومو دریغ نکنید :)